Prawdziwa historia 47 roninów
Jeżeli chcecie poznać oryginalną historię o 47 roninach, to dobrze trafiliście, życzymy miłego czytania!
Historia 47 roninów znana również jako Chûshingura uznawana jest za opowieść, dzięki której my ludzie Zachodu możemy zagłębić się w duszę Japonii. Japończycy powiadają, że tylko “studiując Chûshingura wystarczająco długo zrozumiesz Japończyków”. Na temat 47 samurajów napisano wiele książek, wystawiano sztuki teatralne m.in. kabuki i bunraku oraz nakręcono niejeden film.
Termin “Chûshingura” pochodzi z roku 1744 ze sztuki teatru kabuki autorstwa Izumo Takedy, którą tłumaczyć można jako “Skarbiec wasalnej lojalności”. Użycie tego terminu z biegiem lat rozszerzało się ogarniając w efekcie cały kulturalny dorobek wywodzący się bezpośrednio z tego co nazwano “Incydent Akô ery Genroku” (jap. 元禄赤穂事件, Genroku-Akō-jiken) 1701-1703. W owym czasie Japonią rządził z Edo shōgun Tsunayoshi Tokugawa, a cesarz przebywał w stolicy – Kioto. Raz w roku cesarz wysyłał do shōguna wizytatora, którego należało ugościć z należytym mu szacunkiem. Był to bardzo ważny dzień na dworze shōguna.
Historia 47 samurajów niemal natychmiast zyskała status legendy. Już 3 lata później została uwieczniona w sztuce teatru bunraku. Najsławniejszą wersją jest Kana dehon chūshingura (仮名手本忠臣蔵) z 1748 roku. Siła tej opowieści leży w złożoności historii i niejednoznaczności jej przyczyn. Źródła historyczne nie podają jaka była realna przyczyna ataku pana Asano na Kirę. Podają, że atakując krzyczał on: ” Kono aida no ikon oboetaru ka” co można tłumaczyć jako “To za urazę jaką miałem względem Ciebie!”. Trzy z najpopularniejszych teorii podają, że:
Kira flirtował z młodą żoną pana Asano;
Kira był odpowiedzialny za kształcenie młodego daimyo w sztuce dworskiej ceremonii i specjalnie nauczył go złych zasad by go poniżyć;
Kira był mentorem Asano i w związku z tym Asano musiał ofiarować Kirze zwyczajowe prezenty. Niestety lord nie trafił w gust szambelana co stało się zaczynem konfliktu.
Ta niejasność motywów, a także ograniczone i sprzeczne informacje dotyczące charakteru i osobowości obydwóch mężczyzn pozwoliły na prowadzenie wielu spekulacji. Prawdziwy motyw stał się w sumie nieważny. Podobnie skomplikowane są motywy i zachowania rōninów. Uzasadniali swój atak jako prawo do vendetty (katakiuchi), ale sytuacja w żadnym wypadku nie pasowała do legalnego i zwyczajowego opisu katakiuchi. To Asano był atakującym a Kira potencjalną ofiarą. Prawo pozwalało też na pomszczenie śmierci członka rodziny, nie zaś seniora. Co tak naprawdę leżało u podstaw zemsty samurajów? Lojalność wobec pana, chęć zaprotestowania wobec niesprawiedliwemu wyrokowi bakufu, honor i chęć dokończenia tego co zaczął ich pan, a może jak chciała jedna z interpretacji desperacja bezdomnych samurajów, by pokazać umiejętności i znaleźć nowe zatrudnienie? Najprawdopodobniej nigdy się nie dowiemy.
To co czyni tę historię tak ważną dla Japończyków jest zwycięstwo giri (義理 obowiązków społecznych) nad ninjō (人情 ludzkimi uczuciami). To wyjaśnia również dlaczego głównym bohaterem tej historii są nie Asano i Kira, a właśnie dowódca Oishi.
Każdego roku 14 grudnia w mieście Ako w prefekturze Hyogo odbywa się festiwal ku pamięci 47 samurajów, a codziennie tysiące turystów odwiedzają cmentarz Sengaku-ji, by oddać hołd ich grobom.
Autor: Olimpia Bielecka